.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شوك كاهش قيمت به بازار ارز و سكه

روز گذشته بازار ارز و سكه شوك ديگري را از سر گذراند . اين شوك اما افزايشي نبود بلكه اين‌بار كاهش قيمت‌ها بازار ارز و سكه را در شرايط جديدي قرار داد. براساس مشاهدات بازار شدت كاهش قيمت‌ها به حدي بود كه معاملات بازار را متوقف كرد و در اين وضعيت كسي دست به خريد و فروش ارز نزد.

به گزارش اقتصادایران آنلاین اين نوسانات كاهشي ديروز قيمت هر سكه تمام بهار طرح قديم را به يك ميليون و ۷۰ هزار تومان رساند و دلار هم تا قيمت ۲ هزار و ۶۵۰ تومان كاهش يافت. گفتني‌است اين كاهش قيمت‌ها حدود يك هفته‌اي هست كه به بازار ارز و سكه روي آورده‌است و به گفته كارشناسان و حتي مسئولين اقتصادي در آينده هم تداوم خواهد يافت.

آرامش در بازار سكه، تاثيرات احتمالي اتاق مبادلات ارزي و همچنين سودده نبودن سرمايه‌گذاري در بازار ارز و سكه و تعادل بيشتر در اين بازار از دلايل كاهش قيمت سكه و ارز عنوان شده‌است. پيش از اين هم برخي مسئولين نظير شمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي و همچنين سخنگوي مركز مبادلات ارزي از نزديكي نرخ دلار آزاد به نرخ مركز مبادلاتي خبر داده بودند.
از جمله وزير اقتصاد ديروز در مجلس اعلام كرد كه ارز از امروز (اول آذر) تك نرخي مي شود.

قيمت‌ها در بازار هم نشان مي‌دهند كه گويا اين‌بار بازار با سخنان مسئولين همقدم شده‌ و در حال كاهش پيدا كردن است. اين موضوع را به خوبي مي‌توان از قيمت‌ هر دلار آمريكا مشاهده كرد. از سوي ديگر كاهش قيمت ارز در بازار قيمت هر نوع سكه را هم با كاهش مواجه كرده‌است.

از امروز ارز تك‌نرخي مي‌شود
در عين حال در حالي كه مصاحبه تلويزيوني آخر هفته گذشته وزير اقتصاد، درخصوص تك نرخي شدن ارز با مخالفت بخش خصوصي و برخي از نمايندگان و اقتصاددانان قرار گرفته بود، روز گذشته شمس‌الدين حسيني از عملياتي شدن ارز تك نرخي از امروز (اول آذر) خبر داد و تاكيد كرد: تنها قيمت ارزي كه ما مي‌شناسيم نرخ مركز مبادلات ارزي است و گمركات جمهوري اسلامي هم بر اساس آن عمل مي‌كنند. رفتاري كه از اعتماد به نفس تيم اقتصادي دولت در روزهاي گذشته خبر مي‌دهد. اعتمادي كه بخشي از آن ناشي از سقوط قيمت ارز و ركورد فصلي بازار طلا نشات گرفته است. عملياتي كردن ايده‌اي كه هفته گذشته آن را عمومي‌كرده بود از امروز آغاز خواهد شد. اتفاقي كه به معناي خداحافظي با ارز ۱۲۲۶ تومان است.

روز گذشته وزیر امور اقتصاد و دارایی از اجرایی شدن سیستم ارز تک نرخی از امروز مصادف با ابتدای آذرماه سال‌جاري خبر داد و گفت: «مصوب شده است که از این به بعد مبنای محاسبه‌ حقوق ورودی برای کلیه کالاها نرخ مرکز مبادله باشد در عین حال که نرخ تعرفه کالاهای اساسی و دارو و مواد اولیه دارویی ۵۰ درصد و برای بقیه کالاها نیز ۵۵درصد تعیین شد تا اثری روی قیمت‌ها نداشته باشد.»

به گزارش خانه ملت، شمس‌الدین حسینی گفت: «در مصوبه ای که در کارگروه اقتصادی داشتیم و به تایید رئيس‌جمهور رسید و بر اساس این مصوبه تایید شد که مبانی نرخ گذاری‌ها در اقتصاد باید شفاف باشد و وجود تعدد نرخ‌ها منجر به عدم شفافیت نشود.» وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور در ادامه تاكيد كرد: «:بخش عمده مبادلات تجاری ما در شرایط حاضر با ارز مرکز مبادلات صورت مي‌گیرد و کمافی‌السابق تعرفه‌ها و به بیان دیگر حقوق ورودی بر مبنای عدد ۱۲۲۶ تومان محاسبه مي‌شود و این در واقع عدم شفافیت ایجاد مي‌كرد.» در واقع و بنا بر اعلام وزير اقتصاد، اجرایی شدن سیستم ارز تک نرخی از ابتدای آذرماه سال‌جاري به آن معناست كه براي ارزيابي اجناس وارداتي ديگر از عدد ۱۲۲۶ تومان خبري نيست و رقم چيزي در حدود ۲۵۰۰ تومان مركز مبادلات خواهد بود. رقمي كه بيش از هر چيز ممكن است روي گراني برخي كالاها كه وارد ‌شوند. هر قدر هم دولت تاييد كند كه از كالاهاي گروه اول و دوم، نيمي از حقوق گمركي سابق را مي‌گيرد. در واقع و به گفته او، از این به بعد مبنای محاسبه‌ حقوق ورودی برای همه کالاها نرخ مرکز مبادله است.

سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح ابعاد این تصميم گفت: «در این بین این مسئله مطرح مي‌شود که امروز که نرخ ارز افزایش مي‌يابد، آیا تعرفه‌ها بایستی با همان نرخ سابق ثابت اخذ شوند؟ پاسخ خیر است. به دلیل اينكه در این تصمیم نرخ ارز افزایش یافته و از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌اي مي‌رود، نرخ تعرفه‌ها کاهش پیدا مي‌كند به این شرح که برای کالاهای اساسی و دارویی این نرخ ۵۰ درصد شد.» حسینی با تاکید بر اينكه پرداختی وارد کنندگان کالاهای اساسی تغییر نمي‌كند، اضافه کرد: «بنابراین نرخ تعرفه کالاهای اساسی و دارو و مواد اولیه دارویی ۵۰ درصد و برای بقیه کالاها نیز ۵۵ درصد تعیین شد تا اثری روی قیمت‌ها نداشته باشد.»

همه به‌جز دارو و كالاهاي اساسي
این مقام مسئول با اشاره به اينكه این مسئله از اول آذرماه اجرایی مي‌شود، گفت: «کمافی السابق مواد غذایی، کالاهای اساسی و مواد دارویی نرخ عملی و واقعی که برای ارز مي‌پردازند، ۱۲۲۶ تومان است. پس در عمل با این تصمیم شفاف‌سازی شد بدون اينكه دست به افزایش ورودی‌ها بزنیم علاوه بر اينكه با این اقدام سیستم چند نرخی اصلاح مي‌شود و در کالاهای اساسی نیز مبلغ دریافتی همان ۱۲۲۶ تومان سابق خواهد بود و مواد اولیه و دارو نیز به همین ترتیب است.» حسینی در تشریح دیگر ابعاد طرحی که از امروز اجرا مي‌شود، گفت: «با توجه به اينكه در برخی از اقلام نیز این مسئله مطرح است که این اقلام از بازار آزاد ارز تهیه مي‌كنند و مطلع هستید که فاصله بازار آزاد و نرخ مرکز مبادله روز به روز کم‌تر مي‌شود، مبنای محاسبه با این گروه‌ها و افراد نیز نرخ مرکز مبادله ارزی خواهد بود.» به گفته حسيني، اکثر گروه‌های کالاهایی امروز از مرکز مبادله با نرخ ۲۴۸۰ تومان ارز مي‌گیرند.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین تاکید کرد: «در شرایط فعلی واردکننده‌ای که ارز را از بازار آزاد دریافت کرده است، حقوق ورودی آن با نرخ مرکز مبادله محاسبه مي‌شود و طبعا اگر مشمول قیمت‌گذاری باشد، قيمت‌گذاری نیز با مرکز مبادلات خواهد بود و از فردا یک نرخ بیشتر مگر برای کالاهای اساسی و دارو به رسمیت شناخته نمي‌شود.»


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.